Je gebruikt een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken.

Update mijn browser nu
Vliegtickets Vergelijken
De geselecteerde data geven mogelijk geen resultaten omwille van COVID-19. We raden u aan de data te wijzigen.
Selecteer vertrek
  • Recente zoekopdrachten
Selecteer aankomst
  • Recente zoekopdrachten
{{ weekDay }}
{{ panel.label }}
Op zoek naar een enkele vlucht?
{{ fromDate | dateToDayNumber }}

{{ fromDate | dateToMonthName }}

{{ fromDate | dateToDayName }}

{{ flexibleFromDateLabel }}
{{ option.label }}
?
{{ flexibleToDateLabel }}
{{ option.label }}
Klasse en passagiers
Klasse
Economy
Alleen beschikbaar voor Economy
Aantal passagiers
Volw.
{{ adults }}
Kinderen
{{ children }}
Baby's
{{ infants }}
  • Vergelijk met:

Hoe beïnvloedt de oorlog in Oekraïne de vluchten?

Na de invasie van Oekraïne sloten de lidstaten van de EU hun luchtruim voor Russische luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigen die eigendom zijn van Rusland en door Rusland worden geëxploiteerd.
Hoe beïnvloedt de oorlog in Oekraïne de vluchten?
Als reactie op het EU-verbod heeft Rusland zijn luchtruim gesloten voor vluchten uit de Europese Unie en andere landen die dezelfde maatregelen hebben genomen, waaronder de Verenigde Staten en Canada, waardoor het voor in totaal 36 landen verboden is over Russisch grondgebied te vliegen. Wat zijn dan de gevolgen voor luchtreizigers?
 

Annulering van vluchten van en naar Rusland

De meest directe gevolgen zijn uiteraard de vluchten van en naar Rusland. De sluiting van het luchtruim voor Russische maatschappijen door een toenemend aantal landen in de wereld heeft tot talrijke annuleringen geleid. Door de sluiting van het luchtruim kunnen zij niet alleen niet landen in het land van bestemming, maar er ook niet overheen vliegen in het voorbijgaan. Dit heeft ertoe geleid dat Russische maatschappijen, zoals Aeroflot, hele routes hebben moeten schrappen.

Langere routes

Een ander gevolg van de sluiting van het luchtruim is dat de gebruikelijke routes van sommige vluchten moeten worden gewijzigd, waardoor de vliegtijd toeneemt en bijgevolg ook de brandstofbehoefte.

Vluchten naar Azië door maatschappijen die van het Russische luchtruim zijn uitgesloten, moeten bijvoorbeeld een langere route naar het zuiden nemen om het Russische luchtruim te vermijden. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de prijzen van vluchten naar Aziatische bestemmingen. Hetzelfde gevolg voor alle routes die gebruik maken van het Oekraïense luchtruim, dat nu duidelijk gesloten is.
 

Sluiting van het luchtruim in sommige Oost-Europese landen

Het risico voor vluchten naar Oost-Europa is dat men per ongeluk verstrikt raakt in de botsingen. Hoewel het Oekraïense luchtruim gesloten is, hebben andere buurlanden om veiligheidsredenen vliegtuigen uit hun luchtruim moeten weren (b.v. Moldavië en, gedeeltelijk, Wit-Rusland).

Dit vormt geen beletsel voor vluchten naar andere grote Oost-Europese landen, zoals Polen en Hongarije, die als niet-risicolanden worden beschouwd en nog steeds openstaan voor commerciële en toeristische vluchten.

Hoe lang zullen vluchten worden getroffen?

De situatie in Oekraïne verandert snel en voortdurend. Daarom is het helaas niet duidelijk hoe lang de sluiting van het luchtruim van kracht zal blijven en voor welke landen. 

Indien u van plan bent naar Rusland of naar Oost-Europese landen te reizen, raden wij u aan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee u van plan bent te reizen, zodat u tijdig de juiste informatie ontvangt.

Wij raden u ook aan een kijkje te nemen op de overheidswebsites van uw land en van het land van bestemming, waar u rechtstreeks van de plaatselijke autoriteiten informatie kunt vinden over de reisvoorwaarden.
Vind ons op
Schrijf u gratis in om de laatste reisupdates te ontvangen.
Klik op Toestaan wanneer u om het toestaan van meldingen wordt gevraagd.